Test: Voodoo 3

Jakákoli problematika co se týká Voodoo 3 čí Velocity 100/200

Moderátor: ps47

Odpovědět
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Test: Voodoo 3

Příspěvek od B@RT »

Test: Agent Voodoo 003
22. 06. 1999
Jiří Kwolek
živě.cz
dobře informovaných kruhů pronikla informace, že se na českém trhu 3D grafických karet objevil nový černý kůň. Již dříve se něco šuškalo ale teď je to skutečně tady – Voodoo 3. Jeden exemplář se nám podařilo zachytit k výslechu a zdá se, že se jedná nikoliv o zelenáče, ale o skutečného 3D bijce.

Na začátku roku 99 ohlásila firma 3dfx Interactive novou řadu grafických karet. Není to omyl –jedná se skutečně o karty, a ne o čipové sady jako doposud. Firma 3dfx se stala přímým výrobcem grafických karet poté, co koncem roku 98 odkoupila za 141 mil. USD (pakatel - 5 mld. Kč) firmu STB Systems. Je pikantní, že firma STB byla před touto akvizicí (a je zatím nadále) výrobcem úspěšných karet Velocity 4400 s konkurenčním čipem nVidia TNT :-))

Nová řada grafických karet je samozřejmě postavená na bázi čipů 3dfx. Tyto čipy jsou pokračovatelem řady Voodoo 2 a Banshee a jmenuji se… jak jinak než Voodoo 3. Výrobní řada je rozdělena do tří výkonových skupin: Voodoo 3 - 2000, Voodoo 3 - 3000 a top model 3500 s odpovídajícími pracovními kmitočty 143, 166 a 183Mhz. V době, kdy se frekvence většiny dnešních 3D akcelerátoru pohybují od 90 do 115Mhz se hodnota 183Mhz jeví jako pohádka. Ve vývoji je jistě mnoho výkonných čipů, ale zdá se, že je to zase firma 3dfx, která posunula příčku hodně vysoko.

Necelý měsíc po světovém uvedení na trh Voodoo 3 infiltrovalo i naši 3D scénu. Spolupracující hardwarová rozvědka zachytila jeden kousek. K výslechu byl dodán AGP akcelerátor 3dfx (STB) Voodoo 3 verze 3000 s TV out.

Voodoo 3 3000 je kompletní 2D/3D 128 bitový grafický akcelerátor pro sběrnici AGP (bude se dodávat i verze PCI). Na kartě je integrován TV výstup – ten je i v modelu 3500. 3D část vychází z koncepce Voodoo2. Seznam podporovaných funkcí se blíží seznamu všech možných 3D funkcí: Single cycle multi-texturing, Dual rendering pipelines... nebudu je všechny jmenovat. 3D procesor i 16MB SDRAM paměti pracují na frekvenci 166Mhz.

Ramdac pracuje na úctyhodných 350Mhz = max. rozlišení 2046x1536 na 75Hz! (mít ten monitor...) Podporováno je Windows 95/98/NT, Glide, Direct3D, OpenGL (zatím jen miniport). V režimu 3D akcelerace pracuje karta interně v 32 a 22 bitech, externě však jen v 16 bitové barevné hloubce :-( Čip podporuje i DVD akceleraci – to už ale dnes není problém.

Výslechové pracoviště: Celeron A 300Mhz / 450Mhz (přetaktovaný). Základní deska Abit, BX chipset, 96MB PC-100 SDRAM, WD 8.5GB, zvuk Sonic impact S90, Windows 98/NT. Karta dorazila v provedení OEM s manuálem a instalačním CD – co potřebujete více.

Již na první pohled zaujme masivní (i když bez ventilátoru) chladič grafického čipu. Vzhledem ke zkušenostem s dřívějšími 3D kartami to považuji za rozumné. Osazení součástí je podobné dřívějším kvalitním deskám od STB (TNT 4400 Velocity ha, ha…) – holt ověřeně je ověřené. Paměti jsou Siemens 6ns - dobrý základ.

Instalace ovládačů (ver. 1.01) proběhla z dodaného CD hladce, a to i ve WinNT. Během 10-ti minut je vše hotovo:-) Z CD lze instalovat i utility a aktualizaci ovladače MiniGL pro hry typu Quake II. Pomoci utilit lze změnit gamma korekci (pokud se vám zdá obraz v některých hrách příliš tmavý). Pomoci další záložky lze nastavit parametry TV výstupu. Na pomoc jsem si ještě z Internetu stáhl nový Powerstrip – utilitu ke změně “servisních” parametrů 3D karet.

Mírné 2D mučení
Nejdříve nás zajímaly výkony ve 2D. K testování jsme použili testy Winbench 99 - Business Graphic a High-End Graphic Winmark. Nové Voodoo si zde vedlo velmi dobře - předběhlo karty TNT a Rage 128 (i když jen o několik bodíků). Na stejné úrovni se umístila jen karta Matrox Millenium G200 SGRAM (rozdíl 2%). Co se týče kvality obrazu a obnovovacích frekvencí - bez námitek. V rozlišeních do 1280x1024 byl obraz velmi ostrý a kontrastní. 32-bitová barva je zde samozřejmostí. Zdá se, že se firma 3dfx úspěšně zbavuje nálepky “jen pro hry”.
Teď přichází ta správná chvíle pro sadistického mučitele – 3D benchmarky. K testování jsme použili tuto sadu programů: Quake II (pro herní OpenGL) a 3D Mark 99 Max (pro Direct 3D a kvalitu renderování).

První test – Quake II timedemo dá většinou 3D čipu zabrat. Jedná se o test, který na rozdíl od “papírových” megapixelu/s má poměrně dobrou vypovídací schopnost o reálném výkonu 3D akcelerace. Pokud vypnete Vsync (Powerstrip) pak akcelerátor běží na maximum – bez ohledu na frekvenci monitoru.

Nebudu troškařit - rozlišení 1027x768. Zde ztrácí dech většina akcelerátorů. Go! Test proběhl rychlostí přetáčení videopásku. VELMI rychlého přetáčení videopásku. 77.3 renderovaných obrázku/s (fps). Fí ha! - to je síla! Však počkej - 1280x960... 53.1 fps! Cink – špendlík spadl ze stolu. Tudy cesta nevede – dostanu tě jinak. Nahrávám Crusher demo zaznamenané v režimu multiplayer – oproti běžné hře je zde v pohybu osm hráčů současně. 1024x769 mi dává 43.9 a v 1280x960 je to 34.7 fps. Výborný výsledek a navíc s nárůstem rozlišení neklesá příliš! Teď jsem to pochopil: Voodoo 3 je v pohodě - to já (můj procesor) nestačím dodávat data! To je jistě dobrý výhled do budoucna! Pozn. Chci PIII! A chci, chci, chci..... uáááááá!

Pomoci Powerstripu jsem změnil pracovní frekvenci na 143Mhz – odpovídá modelu 2000 a posléze i na 183Mhz – odpovídá modelu 3500. Výsledky měření jsou zde:

FPS 143Mhz
166 Mhz
183 Mhz

demo1
1024x768 66,5
77,1
84,6

1280x960 45,4
53,1
59,2

Crusher
1024x768 39,6
43,9
45,8

1280x960 30,1
34,7
37,4


I v případě nižšího modelu 2000 (143Mhz) jsou hry na bázi MiniGL (Quake II, Kingpin..) plynule hratelné i v rozlišení 1280x960 - pokud máte lepší procesor než 350Mhz. Kvalita zobrazení je velmi dobrá. Navíc jsem model 3000(166Mhz) provozoval i na 183Mhz - 4 hodiny bez problémů. Závěr si udělejte sami.


Kvalita 3D ve hře Kingpin na bázi MiniGL - k dispozici i BIG picture :-)

Dalším mučidlem byl nový benchmarkový program 3D Mark 99 Max. Výstupem z programu je 12 hodnot + referenční obrázky. Při tomto testu jsme také provedli měření s různými frekvencemi procesoru.

Hodnoty jsou uvedené v tabulce:

CPU
Voodoo3
res. 3Dmark
First pers.
Race

MHz
MHz
99 MAX fps fps
450
143
800x600 3610
35,4
35,6

450
143
1027x768 3590
35,8
35,2

450
143
1280x960 2972
32,1
25,7

450
166
800x600 3645
37
34

450
166
1027x768 3630
36,7
35,6

450
166
1280x960 3275
35,2
30,5


Tabulka ilustruje rozdíly mezi typem Voodoo 3 - 2000 (143) a 3000 (166Mhz). Z naměřených hodnot je zřejmé, že zásadní výkonové rozdíly nastávají až v rozlišení 1280x960 – pro nižší rozlišení jsou výkony karet Voodoo 3 2000 a Voodoo3 3000 téměř shodné = doporučuji koupit V3 2000 !!! - tedy pokud nechcete TV out.

Pomoci testu 32MB rendering speed (=5,6fps) lze zjistit, že čipu Voodoo 3 chybí funkce AGP texturingu – ukládání velkého množství textur přímo do paměti PC. Pro dnešní hry žádný problém. A v budoucnu? Nevím..

Další tabulka ilustruje vliv rychlosti CPU (Celeron 300A) na 3D výkon v rozlišení 1024x768.

CPU
Voodoo3
res. 3DmarkMax
First pers.
Race

450Mhz
166MHz
1027x768 3630
36,7
35,6

374Mhz
166MHz
1027x768 2861
29,2
28,1

337Mhz
166MHz
1027x768 2504
25,5
24,5

300Mhz
166MHz
1027x768 2235
22,8
21,9


Nárůst hodnot je zde přímo úměrný frekvenci procesoru. Ze zvyšováním výkonu CPU výsledky narůstají téměř lineárně. Zdá se, že pro Voodoo 3 je horním limitem teprve Pentium III 500-600Mhz! Srovnání s kartami Rage 128 Magnum a nVidia TNT: při použití procesoru PII 300 je pole velice vyrovnané, s nárůstem výkonu CPU se Voodoo 3 začíná konkurenci více vzdalovat. Při frekvenci 450 je poměr 3DmarkMax 2980 : 3630 ve prospěch Voodoo. Pozn.: jinak tomu může být u nového TNT2 - viz příští test.
Co se týče výkonu je dnes Voodo3 jednoznačným vítězem. Trochu jinak je tomu ale v kvalitě zobrazení. Hry vypadají v 32 bitové barevné hloubce přece jen o něco lépe než v 16 bitech. Ve hrách napsaných pro Glide nebo OpenGL (Kingpin) je rozdíl minimální – jinak je tomu ale v Direct3D. Příkladem toho může být poloprůhledný ukazatel rychlosti “budík” v testu 3D Mark - Race.

16-bitový výstup / 32 bitů

V 32 bit. barvách je přechod barev (od zelené k červené) hladký a plynulý, 16 bitový výstup Voodoo však vytváří mírné barevné “schody”. Tento jev lze však zpozorovat jen u souvislých a poloprůhledných ploch – na hratelnost nemá žádný vliv. Pro ty, kteří upřednostňují rychlost a dynamiku před vizuálním dojmem je 16-bit. výstup Voodoo vhodný.
P.S. Voodoo 3 obsahuje navíc přímo na výstupu spec. filtr kde se tyto jevy zmírní - nikdy však nezmizí úplně...

Dalším omezením technologie Voodoo je omezení velikosti textur jen na 256x256 bodů. Pro dnešní hry je tento rozměr standardní, ale v budoucnu se vše může změnit. Představte si, že v 3D hře je na stole položený notebook (np. Half Life). Pokud přijdete blíže vidíte dnes jen rozmazané klapky. Při použití textur 1024x1024 by jste mohli jednoduše přečíst jednotlivé písmena na klávesách. Pokud hra obsahuje textury o větším rozlišení, Voodoo je konvertuje na 256x256 bodů.


Hi-res kontra 256x256 textury

Ještě několik slov o kvalitě filternigu. Z některých obrázků plyne, že Voodoo textury mírně "přefiltrovává". Všimněte si deailů podlahy... Vězte však, že obrázky jsou jen výřezem z rozlišení 1024 x 768 - máte tedy před sebou jakousi lupu. Celkový dojem ze scény je velmi dobrý.

TV výstup
Karta 3000 má zabudován výstup ve formátu SVideo. Neobsahuje tudíž TV modulátor (ten vždy videosignál mírně znehodnotí). K televiznímu vstupu AV ji lze připojit pomocí krátké kabelové redukce. Jsou podporovány rozlišení PAL i NTSC. Je samozřejmé, že i ten nejlepší televizor nenahradí monitor, ale hrát Need for speed 4 na 70” TV obrazovce se stereo zvukem je skutečný zážitek! Výborná věc na dlouhé podzimní večery.
Overclocking
Posledním testem byla kontrola stability v přetaktovaných systémech. Při 75 i 83Mhz sběrnice AGP běželo Voodoo 3 bez problémů. Co víc si lze přát… Navíc zapůjčený exemplář běžel stabilně i na 185Mhz - překlokovaný čip. Vrrroammm!

Závěr...
Zapomeňte na Voodoo2, zapomeňte na Banshee! Již nejnižší model Voodoo3 – 2000 nahradí kombinaci Banshee(pro 2D) + 2x Voodoo2 - SLI za cenu o 60% levnější! Pokud vám nevadí 16 bitový 3D výstup a omezení textur na 256x256 (= nižší vizuální kvalita) nemůžete koupit lépe.



Klady
Velmi rychlé v 16-bit. barevné hloubce
Univerzální: Glide, Direct3D, rychlé MiniGL
Podpora 3D v Linuxu
Vynikající 2D
Podpora pro 3DNow a Pentium III
Výborná cena (model 2000)

Zápory
Chybí 32-bit. výstup
Omezení textur na 256x256
Nepodporuje AGP texturing
Nepodporuje funkci Stencil buffer
Celkové hodnocení: 4,5 z 5-ti
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od B@RT »

bohužel mi v článku nenačetly obrázky a tabulky:
http://www.zive.cz/h/Testcentrum/Ar.asp ... XPS=&EXPA=
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Uživatelský avatar
no-X
Administrátor
Příspěvky: 6912
Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
Bydliště: Č. Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od no-X »

Kwolek a grafiky, to dohromady nejde... tos mi neměl dělat :cry: :cry: :cry:
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od B@RT »

já vím žě tě to bolí ale je to historie a i takoví lidé to psali
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Odpovědět