Voodoo 5 (pohled z roku 7/2000)

Jakákoli problematika co se týká Voodoo 5 , čili VSA-100

Moderátoři: ps47, Vykupitel

Odpovědět
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Voodoo 5 (pohled z roku 7/2000)

Příspěvek od B@RT »

ČLÁNEK Z LEVELU 66 – 7/2000
Autor: Václav Vlček

3dfx Voodoo5 – 5500
3dfx strikes back!

A máme tady další z dlouho očekávaných novinek – Voodoo5. Konečně se nám dostala do ruky tahle, jak by jistě řekl výrobce, nejvýkonnější, nejlepší a nejdokonalejší 3D karta na dnešním trhu (jak jinak, že ano ). Po dlouhé době plné očekávání, slibů a přesunutých dat vydání konečně přišel ten správný telefonát, který neměl známou odpověď: „Ne, ještě nepřišly a do konce týdne ani nepřijdou, tak neotravujte každý den!“, ale zázračné: „Ano, už jsme to k vám poslali“.

Jako obvykle u firmy 3dfx je krabice opravdu mohutná a přetékající nápisy hlásajícími, jak skvělá karta nadupaná vším možným je uvnitř. Po otevření vypadlo pár CD (žádná originálka) a hlavně velký plastový výlisek chránící samotnou kartu. Co kartu, velekartu! Protože takhle velkou grafickou kartu se málokdy poštěstí spatřit. Na první pohled už vstávají vlasy hrůzou, jak tohle proboha nacpat do počítače? V případě menších midi či minitowerů to totiž může být dost velký problém. A i když se to nakonec podaří (pokud možno bez hrubého násilí), zaručeně selže veškeré přídavné chlazení, protože Voodoo spolehlivě zablokuje jakýkoliv proud vzduchu. A proč že je to vlastně takový gigant? Jsou použity dva procesory VSA-100 s aktivními větráčky, což by samo o sobě až tolik nevadilo, ale hlavní problém tvoří napájení karty! Ano, čtete správně, Voodoo5 má svoje vlastní napájení a je potřeba do něj zasunout klasický zdrojový kabel jako třeba k harddisku nebo CDROMce. Pokud by jich bylo v počítači málo, 3dfx pro jistotu dodává i rozdvojku. A právě kvůli napájení je karta o tolik delší než normálně, stabilizátory napájení pravděpodobně vyzařují rušivé elektromagnetické pole, a proto musí být oddělené od citlivých pamětí a VSA-100 čipů. Doufejme, že pole není moc silné, protože Voodoo5 končí těsně před pozicemi pro harddisk…

Voodoo4, Voodoo5 a tak dále
Aby firma 3dfx podchytila co největší počet Voodoochtivých zákazníků, uvádí na trh nejrůznější variace na téma VSA-100. Nejlevnější sérií je Voodoo4-4500 osazené pouze jedním VSA-100, 32 MB paměti SDR, 350MHz převodníkem a je buď na PCI, nebo AGP. Nepodporuje T-Buffer (ani nemůže, ten potřebuje minimálně dvě VSA-100) a ani s výkonem to nebude nijak slavné, asi někde těsně pod GeForce SDR. Prodávat se bude za cenu přibližně okolo 8500,- Kč s daní. Lepší testovaná verze Voodoo5-5500 je osazena dvěma VSA-100 čipy a rovnou 64 MB paměti SDR (32 MB na jedno VSA-100). Samozřejmě už podporuje T-Buffer, k dostání je jak verze AGP, tak i PCI, a jak je na tom s výkonem, se dozvíte dále. Poslední a nejlepší je Voodoo5-6000, které se ale bude prodávat až někdy na podzim, je osazené rovnou čtyřmi VSA-100 a 128 MB paměti SDR a bude stát nejspíš přes 20 tisíc korun.

T-Buffer a další novinky
Hlavní inovací oproti minulým Voodoo je zbrusu nový VSA-100 grafický čip, který konečně plně podporuje všechny vlastnosti, jako je AGP 4x, 32bitová barevná hloubka a velké textury až do 2048 x 2048. Úplně nový je na V5 tzv. T-Buffer, zajišťující spousty nejrůznějších efektů.
Klasický 3D akcelerátor vytvoří ze 3D scény jeden obrázek (frame), ten pošle do tzv. Framebufferu, ze kterého jde výsledný obraz přímo na monitor. U V5 je to trochu jiné, protože Framebuffer je nahrazen novým T-Bufferem, do kterého přichází z karty víc obrázků jedné scény, on je potom spojí v jeden výsledný, který odešle na monitor. Zkombinováním více obrazů do jednoho by se měly odstranit různé grafické chyby a výsledný obraz by měl být lepší (i když subjektivně vypadá úplně stejně pěkně jako třeba obraz z GeForce). Vedle „lepšího obrazu“ T-Buffer umožňuje nejrůznější speciální efekty, jako je Full-Scene-Anti-Aliasing (FSAA), o kterém jsme psali už minule. Na rozdíl od GeForce (a TNT2 i TNT), které mají FSAA zajištěné pomocí ovladačů (Detonator 5+), jde Voodoo hardwarovou cestou přes T-Buffer. Stejně jako u nVidie funguje FSAA ve všech titulech se zpětnou kompatibilitou, takže i ve starších hrách by měl FSAA hladce fungovat. Stačí pouze nastavit parametr v ovladačích a voilà, je to tady. Na výběr jsou dva druhy FSAA, 2 sample a 4 sample. 2 sample je rychlejší, ale výsledný obraz není úplně tip ťop. 4 sample má lepší výsledky (i když 2 sample úplně stačí), ale pokles výkonu je nepříjemný. Dalším efektem T-Bufferu je motion blur, což se jako pojem dá do češtiny těžko přeložit a jednodušší bude ho pěkně popsat. Představte si to asi takhle: rychle se pohybující předměty nejsou vidět ostře s přesnými obrysy, ale spíš jako rozmazaná čmouha. Stačí se třeba dívat na rychle jedoucí auto, které prostě z pohledu pozorovatele vypadá jako rozmazané cosi vydávající zvuk podobný vhhhooum. A přesně tohle má napodobit funkce motion blur. Další vychytávkou je Depth of field, který se dá použít k navození efektu zaostření do dálky. Potom všechny předměty stojící blízko jsou rozmazané, předměty ve správné vzdálenosti jsou pěkně ostré a obzor je už opět rozmazaný. A nakonec jsou to různé hrátky se stíny, které umožňuje soft shadow a reflectance blur.

Přetaktování VSA-100
Čipy VSA-100 jsou vyráběny starší 0,25 technologií, ale výrazné problémy s teplem rozhodně nemají. Jediná škoda je, že 3dfx ustoupila od osvědčeného systému velkých pasivních heatsinků a využilo potenciálně poruchovější větráčky. Doufejme, že to není krok vedle. Standardní rychlost VSA-100 je stejná u všech modelů V4 i V5, a to 166 MHz. Stejně jako u původních V3 je paměť taktovaná stejně rychle jako grafický čip, tedy na 166MHz. V5-5500 fungovala stabilně ještě na 185 MHz (přetaktováno pomocí programu PowerStrip – www.entechtaiwan.com), na vyšších frekvencích už se v obrazu objevovaly grafické artefakty a tuhnul počítač. Bohužel, jak se sami můžete přesvědčit v následující tabulce, rozdíl ve výkonu je prakticky zanedbatelný a přetaktování se nevyplatí.

Ještě u přetaktování zůstaneme a prozkoumáme, jak to funguje naopak, když je přetaktovaný systém a používáme v něm V5. Na vyšší rychlost AGP reaguje V5 velice dobře (stejně jako i V3 a GeForce DDR) a bez problémů snáší rychlosti až do 92 MHz (138 MHz FSB), potom už systém začíná být nestabilní a nepravidelně mrzne. To ovšem může být způsobeno i spoustou dalších faktorů, jako jsou paměti nebo procesor, ale stejně můžeme hodnotit V5 jako „overclockers friendly“.

Ach ten výkon, ach ta cena
Podle hlavních benchmarků z 3Dmarku2000 a Quake III je jasně patrné, že Voodoo5 svým výkonem rozhodně neohrozí vedoucí pozici GeForce 2 GTS na trhu 3D akcelerátorů. Je srovnatelné spíš s GeForce DDR, a to při jeho ceně srovnatelné s GeForce 2 opravdu není až takový zázrak, jak by se dalo čekat. Nezbývá než zase počkat, co udělá s cenami čas, protože pokud se dá koupit za stejnou cenu výrazně výkonnější GeForce 2 s prakticky stejnými vlastnostmi (ano, nemá T-Buffer a jeho speciální efekty, ale kdo si toho ve hrách všimne?), není nad čím váhat.

Zapůjčila firma Elap (www.elap.cz)
Cena je 14 457,- Kč s daní.
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od B@RT »

příští článek bude již o dva měsíce starší a nese název:
ATI Radeon versus GeForce 2 GTS versus Voodoo 5 5500
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Uživatelský avatar
ghost
Invisible
Příspěvky: 2475
Registrován: pát dub 30, 2004 8:31 am
Bydliště: LM

Příspěvek od ghost »

tak toto si ešte pamätám - LEVEL som čítal pravidelne :wink:
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od B@RT »

to jsem rád, mam 5 článků (velikost asi toto) a postupně je sem dám , protože lidí co to pamatují ubývá a je to na ozřejmení doby
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Taskr
VIP
Příspěvky: 641
Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Taskr »

Jo jo tenhle časopis taky mám. Je tam docela pěkná recenze na Voodoo5
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
Uživatelský avatar
ps47
Moderátor
Příspěvky: 8166
Registrován: čtv dub 29, 2004 7:48 pm
Bydliště: SK,BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ps47 »

na clanek "ATI Radeon versus GeForce 2 GTS versus Voodoo 5 5500" sa pametam,voodoo5 tam pekne sjeli,ukazujuc iba nedostatky a vynechavajuc prednosti.. :roll:
3Dfx Help Page / 3Dfx Game Guide
ObrázekObrázek
Pain is temporary...Support is forever.
Uživatelský avatar
B@RT
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od B@RT »

no ten nechám jako druhý bude to pak velká diskuze :wink:
jinak čekejte na toto:
ATI Radeon versus GeForce 2 GTS versus Voodoo 5 5500
Magický svět 3D - Voodoo 2
Karta 3Dfx – výkon ve třech rozměrech
Voodoo 3 – 3000 AGP


a dva jsou jen ty malé představení výrobku (20 řádek)
STB Velocity 100
Inno3D Evilking 3 Voodoo3
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Odpovědět