FAQ: Voodoo Rush
Napsal: čtv dub 07, 2005 10:49 am
Tady brzy najdete nejčastěji kladené otázky ohledně 3Dfx Voodoo Rush.
Předem upozorňuji, že jen otázky, s odpověďmi to bude složitější. Prakticky každá Rush je jiná, co funguje na jedné nemusí fungovat na druhé a na většinu problémů navíc neexistuje jednoznačné řešení. Problémy po přečtení threadu zřejmě nevyřešíte, ale alespoň budete vědět, že nejste jediní, kdo je má
---------------------------------------------------------------------------------------
Kolika MB verze existují?
4MB / 6MB / 8MB
4MB: 2MB TMU, 2MB sdílené 2D+FB (neumožňuje rendering v okně)
6MB: 2MB TMU, 4MB sdílené 2D+FB (nejběžnější)
8MB: 4MB TMU, 4MB sdílené 2D+FB (nejvzácnější, pouze Hercules a GainWard)
Co je to single-planar a dual-planar Rush?
(viděl jsem i termíny single-plain nebo sigle-plane). Původní Rush byla karta s 2D/3D čipem Alliance, ke které bylo možné připojit druhé PCB s 3Dfx čipsetem (=dual-planar). Později byly všechny čipy umístěny na jedno PCB (=single-planar).
Jaký je rozdíl mezi použitými 2D jádry?
Alliance AT3D - 128bit 2D jádro navržené pro Rush, podporuje i 3D, ale s nejvyšší pravděpodobností nebyly nikdy napsané plnohodnotné drivery pro 3D část. Původní model Rush: karta s AT3D, ke které se jako 3D upgrade může připojit PCB s čipsetem 3Dfx.
Alliance AT25 - totéž co AT3D, ale osekáno o podporu 3D. Zásadně na single-plain Rush (vše na jedné desce)
Macronix MX86251 - 64bit 2D jádro (bez podpory 3D) údajně pomalejší, než AT25.
Rush a kvalita obrazu
Naprostá většina Rush má velice nízkou kvalitu analogového výstupu. Poněkud hůř jsou na tom karty s čipem MX86251 od levnějších výrobců. Zde se krom neostrosti objevují i duchy, barevné zkreslení, nebo žlutavé šmouhy (které jsou výraznější, pokud karta zobrazuje větší světlé plochy). Některé zmíněné neduhy jdou dokonce částečně eliminovat změnou ovladačů; někdy pomáhá snížení rozlišení nebo obnovovací frekvence.
Ačkoli levné karty s čipsetem MX86251 mívají horší obraz než levné karty s AT25/AT3D, jsou i výjimky (např. GainWard Rush s MX86251 má obraz lepší, než většina AT25/AT3D karet).
Jde Rush přetaktovat?
Ano, ale není jisté, zda všechny verze. Existují dvě OC utility (níže)
Nějaké tweak-utility pro Rush?
VRushTweak 1.13 (135kB)
"Tweek Rush" (186kB)
Neručím za funkčnost ani případné škody způsobené použitím těchto utilit. Použití čistě na vlastní nebezpečí. Druhá uvedená byla testována pouze na Hercules 128/3D, ale těch je asi 5 verzí, takže to stejně nic-moc neřekne. Doporučil bych raději první uvedenou utilitu (rozsah OC 45-70MHz)
Jaké OS jsou podporovány?
Na Windows 2000/XP zapomeňte, pro ty existují pouze 3rt party VGA ovladače (tzn. žádná 2D/3D/video akcelerace, pouze možnost měnit rozlišení a refresh).
V WinME se objevuje problém (resp. konflikt) s display.sys - Windows nebootují (pozorováno s MX86251 Rush). Po přejmenování tohoto souboru bootování doběhne, ale ovladač zřejmě nebude fungovat kompletně.
Win95/98 by měly být bez problému (pro Rush ideální)
Kde seženu ovladače??
Jako vždy na 3Dfxzone.it (pozor, jsou tam jak pro V1, tak pro Rush).
Rush se mi asi přehřívá...
Zatím co karta od jednoho výrobce může být téměř studená, tak jiný model může být rozpálený tak, že ani na čipech doplněných pasivním chladičem nejde udržet ruka.
Druhá věc jsou sestavy s Athlony a P4 (/výš), kde se mohou přehřívat všechny 3Dfx čipsety od V1 do Banshee včetně.
V obou případech doporučuji větráček, nebo uzpůsobit proudění vzduchu v case (např. vylomení záslepky pod kartou).
Čemu se vyhnout...
Sice nepředpokládám, že by někdo chtěl používat Rush na hry, ale...
4MB karty - neumožňují rendering v okně (resp. jedině ve velmi nízkém rozlišení, záleží také na konkrétní kartě) což ale není nic zlého, spíš jsou problémy s Quake (+hry na tomto enginu)
dual-planar karty - koncept propojení způsobuje četné komplikace, především v aplikacích, kde se používá Z-Buffering + Alpha-Blending zároveň (opět Quake, ale i mnohé další). 3Dfx a Hercules (2 ze 3 autorů Rush) uzavřeli dohodu a nabídli zákazníkům výměnu PCB s 3Dfx čipsetem z Rush za Diamond Monster 3D (Voodoo1) + upravené ovladače pro Rush bez 3D čipsetu.
Vyjádření společnosti Hercules je k dispozici zde
Jeden dobový komentář:
Předem upozorňuji, že jen otázky, s odpověďmi to bude složitější. Prakticky každá Rush je jiná, co funguje na jedné nemusí fungovat na druhé a na většinu problémů navíc neexistuje jednoznačné řešení. Problémy po přečtení threadu zřejmě nevyřešíte, ale alespoň budete vědět, že nejste jediní, kdo je má
---------------------------------------------------------------------------------------
There's really not much out there for the rush. Since it was such a terrible card (worse than the original voodoo graphics, in many cases) 3dfx practically denied its existance. And no third party driver programmer really wants to touch it, because it's useless.
amp_man
Kolika MB verze existují?
4MB / 6MB / 8MB
4MB: 2MB TMU, 2MB sdílené 2D+FB (neumožňuje rendering v okně)
6MB: 2MB TMU, 4MB sdílené 2D+FB (nejběžnější)
8MB: 4MB TMU, 4MB sdílené 2D+FB (nejvzácnější, pouze Hercules a GainWard)
Co je to single-planar a dual-planar Rush?
(viděl jsem i termíny single-plain nebo sigle-plane). Původní Rush byla karta s 2D/3D čipem Alliance, ke které bylo možné připojit druhé PCB s 3Dfx čipsetem (=dual-planar). Později byly všechny čipy umístěny na jedno PCB (=single-planar).
Jaký je rozdíl mezi použitými 2D jádry?
Alliance AT3D - 128bit 2D jádro navržené pro Rush, podporuje i 3D, ale s nejvyšší pravděpodobností nebyly nikdy napsané plnohodnotné drivery pro 3D část. Původní model Rush: karta s AT3D, ke které se jako 3D upgrade může připojit PCB s čipsetem 3Dfx.
Alliance AT25 - totéž co AT3D, ale osekáno o podporu 3D. Zásadně na single-plain Rush (vše na jedné desce)
Macronix MX86251 - 64bit 2D jádro (bez podpory 3D) údajně pomalejší, než AT25.
Rush a kvalita obrazu
Naprostá většina Rush má velice nízkou kvalitu analogového výstupu. Poněkud hůř jsou na tom karty s čipem MX86251 od levnějších výrobců. Zde se krom neostrosti objevují i duchy, barevné zkreslení, nebo žlutavé šmouhy (které jsou výraznější, pokud karta zobrazuje větší světlé plochy). Některé zmíněné neduhy jdou dokonce částečně eliminovat změnou ovladačů; někdy pomáhá snížení rozlišení nebo obnovovací frekvence.
Ačkoli levné karty s čipsetem MX86251 mívají horší obraz než levné karty s AT25/AT3D, jsou i výjimky (např. GainWard Rush s MX86251 má obraz lepší, než většina AT25/AT3D karet).
Jde Rush přetaktovat?
Ano, ale není jisté, zda všechny verze. Existují dvě OC utility (níže)
Nějaké tweak-utility pro Rush?
VRushTweak 1.13 (135kB)
"Tweek Rush" (186kB)
Neručím za funkčnost ani případné škody způsobené použitím těchto utilit. Použití čistě na vlastní nebezpečí. Druhá uvedená byla testována pouze na Hercules 128/3D, ale těch je asi 5 verzí, takže to stejně nic-moc neřekne. Doporučil bych raději první uvedenou utilitu (rozsah OC 45-70MHz)
Jaké OS jsou podporovány?
Na Windows 2000/XP zapomeňte, pro ty existují pouze 3rt party VGA ovladače (tzn. žádná 2D/3D/video akcelerace, pouze možnost měnit rozlišení a refresh).
V WinME se objevuje problém (resp. konflikt) s display.sys - Windows nebootují (pozorováno s MX86251 Rush). Po přejmenování tohoto souboru bootování doběhne, ale ovladač zřejmě nebude fungovat kompletně.
Win95/98 by měly být bez problému (pro Rush ideální)
Kde seženu ovladače??
Jako vždy na 3Dfxzone.it (pozor, jsou tam jak pro V1, tak pro Rush).
Rush se mi asi přehřívá...
Zatím co karta od jednoho výrobce může být téměř studená, tak jiný model může být rozpálený tak, že ani na čipech doplněných pasivním chladičem nejde udržet ruka.
Druhá věc jsou sestavy s Athlony a P4 (/výš), kde se mohou přehřívat všechny 3Dfx čipsety od V1 do Banshee včetně.
V obou případech doporučuji větráček, nebo uzpůsobit proudění vzduchu v case (např. vylomení záslepky pod kartou).
Čemu se vyhnout...
Sice nepředpokládám, že by někdo chtěl používat Rush na hry, ale...
4MB karty - neumožňují rendering v okně (resp. jedině ve velmi nízkém rozlišení, záleží také na konkrétní kartě) což ale není nic zlého, spíš jsou problémy s Quake (+hry na tomto enginu)
dual-planar karty - koncept propojení způsobuje četné komplikace, především v aplikacích, kde se používá Z-Buffering + Alpha-Blending zároveň (opět Quake, ale i mnohé další). 3Dfx a Hercules (2 ze 3 autorů Rush) uzavřeli dohodu a nabídli zákazníkům výměnu PCB s 3Dfx čipsetem z Rush za Diamond Monster 3D (Voodoo1) + upravené ovladače pro Rush bez 3D čipsetu.
Vyjádření společnosti Hercules je k dispozici zde
Jeden dobový komentář:
The dual-plane card, the original Stingray 128/3D S3316, is not loved by Quake players. Evidently it's slower than the Voodoo card when doing alpha-blending and z-buffering simultaneously. As a result of the disatisfaction, 3Dfx has offered to exchange the 3Dfx Rush daughtercard for a Monster 3D, free of charge. Hercules is so confident that they'll get the drivers fixed that they've offered to swap the daughtercards back for those who did the Monster swap. Some Quake'rs are just looking to sell their cards, and there may be some good bargains if you go to the Stingray newsgroup on the news.3dfx.com server. Side note: if you want to enable triple-buffering in Glide games, put the line SET SST96_FORCE_TRIPLE=1 in your autoexec.bat file, and make sure you have glide 2.42 or later.