Workstation 3D akcelerátory 90. let

Obecně o problematice zobrazování 3D ;-)

Moderátoři: ps47, swarm

Odpovědět
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od swarm »

Ve vedlejším tématu jsem se díval, že tu lidi sbírají docela dost grafik ze starých pracovních stanic. "Hraje" si s nimi pak ještě někdo, nebo to pak jenom skončí v krabici s ostatními kousky?

Běžný consumer grafiky jsou dneska už docela dobře zmapovaný, ale ty profi z doby 1995-2000 mi přijdou celkem zanedbaný. Obyvkle se dá najít jen nějaký základní test (v lepším případě), o tom, že by někde byla pořádně popsaná architektura, se mnohdy ani nejde bavit.
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
T613
Senior member
Příspěvky: 961
Registrován: čtv kvě 20, 2004 12:02 am

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od T613 »

Mam v planu udelat video o techto kartach, ale jen jako showroom. Protoze jak rikas, je to tezke rozjet at uz kvuli chybejicim chobotnicim, ovladacum nebo vubec softwaru ve kterem to muzes nejak otestovat.
Nektere karty ani nevim na co presne jsou. Grabbery vseho druhu nebo i grafiky do RISC ci Alpha systemu. Par masin sice mam ale ono je to hodne nekompatibilni. Da se rict ze do kazdeho systemu byla nejaka grafika a neni to tak, ze bys ji dal do jineho jak PCI slot ktery byl od 486 az doted.
Ja to beru jen za dobrou cenu jako zajimavost (na divani). Vetsinou je to HW ktery vidis prvne v zivote a taky naposledy pokud to nevemes :-D
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od swarm »

Něco je docela problém, ale co jsem tak četl zápisky Carmacka z vývoje, tak on některý ty karty strkal s úspěchem do jiných počítačů. Většinou byl problém hlavně velikost karet a počet slotů (nároky na tři sousední sloty atd).

Docela bych chtěl v provozu vidět HP Visualize fx4... tam třeba asi jsem schopný zajistit plně funkční HP Kayak, tuším s Pentiem Pro. Původně v něm ta grafika i byla, ale pak ji majitel vyndal, když už byly PC grafiky lepší. Dostal to kdysi v HP jako pracovní počítač domů v 90. letech a doteď mu bylo líto to vyhodit, tak by to klidně dal. Vzhledem k tomu, že jediné, co by mě na tom zajímalo, je ta grafika, tak jsem to domů nebral. Pokud však máš zájem, dalo by se zadara dovalit.

K HP jsem kromě výsledků SPEC toho moc nenašel, ale sami si v Journalu docela pěkně grafiku i ten počítač popsali:
http://www.hpl.hp.com/hpjournal/98may/may98a4.pdf - HP Visualize (architecture)
http://www.hpl.hp.com/hpjournal/98may/may98a5.pdf - Kayak a programování grafických driverů pro něj

Pokud jde o Intergraph, tak k prvním kartám se dá dohledat nějaké info zde: https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=5&t=38150
... dobré je, že tyhle karty by mělo být možné narvat do normálního PC a používat. Co jsem tak koukal, tak GLZ1T měl Carmack, když vyvíjel GLQuake. Zkoumal jsem to a dle všeho měla výkon někde na úrovni 90% SGI O2... Když jsem na O2 pustil Quake I pod OpenGL, překvapilo mě, že v 640x480 (32bpp) to sice mělo pěknou grafiku, ale musel jsem si trochu zmenšit viewport, aby to bylo přijatelně plynulé. Většina těch karet trpěla na fill-rate, proto jim ve hrách první Voodoo natrhlo zadek.

--

O SGI je sice dost webů, ale přímo architekturou těch jejich grafik se nikdo moc nezabýval (nebo jsem možná jenom špatně hledal). Protože mám pár SGI, zkusil jsem jak viewperf, tak různý verze Quake. Zde je několik výsledků z mé pracovní tabulky:

Obrázek

Viewperf 6.1.1 se ukázal jako nejvhodnější. Po něm se výrazně zesložitily ty viewsety a už to na ty staré grafiky není: https://www.spec.org/gwpg/pastissues/Fe ... pcview.htm

Jen pro přestavu:

- SGI O2 je low-cost MIPS workstation z roku 1996. Stála pod $10.000 a byl to způsob, jak dostat docela slušný počítač na 3D. Nic extra rychlého, ale kvalita zobrazení byla výborná. I Quake3 to renderuje v true-color bezchybně, včetně všech typů průhledností a trilineární filtrace (bohužel ne moc rychle) - pár postřehů měl Carmack v plan files: https://raw.githubusercontent.com/ESWAT ... n_1996.txt (hledat "SGI O2")

- SGI Octane2 byl počítač z roku 2000. Vyšel přibližně jako GeForce 256 a obsahoval grafiky SGI VPRO. Je to už v podstatě hi-end workstation, ale v mém případě jen v základní výbavě. K mému překvapení se na tom Quake3 nechtěl hýbat tak rychle, jak by měl, a netuším, kde je problém. Až tak do rozlišení 1024x768 se fps prakticky neměnilo s rozlišením a nepomohlo ani vypínání lightmap nebo snížení geometrických detailů (v závislosti na nastavení šlo dosáhnout nejvíc na 33 fps). Kvůli tomuto počítači jsem to všechno začal zkoumat. Jde totiž o chvíli, kdy NVIDIA Quadro dokázala překonat SGI i na jeho vlastním písečku (OpenGL CAD/CAE). Něco málo jsem k tomu psal u sebe na tumblr blogu: https://swarmik.tumblr.com/post/1728913 ... iewperf-is

- SGI 320 Visual Workstation je takový zajímavý pokus SGI o vnik na x86/WinNT trh. Cítili, jak se WinNT stává důležitou platformou pro 3D grafiku, tak udělali počítač, kde mají architekturu grafiky ála SGI O2, tedy že jde o sdílenou grafiku v čipsetu s výpočtem geometrie přes procesor (Z-buffer, texturing atd jsou hardwarové). SGI 320 je nicméně proti O2 na steroidech, takže ještě hry, co jsou na Quake2 enginu tam běží výborně i v 800x600 true color (high-color je jen 15bpp, vypadá otřesně a není o nic rychlejší). Jakmile se ovšem přejde na Quake3, tak fps dost klesne. Karta umí jen OpenGL a ne Direct3D, což je charakteristické pro spoustu profi grafik té doby - cílily na Windows NT, kde D3D nebylo, a po příchodu Windows 2000 už podporu nikdo nedodělal. Obraz samozřejmě perfektní. SGI 320 používá stejně jako O2 cross-bar switch na paměť a do ní je připojen 256bitově, takže současný přístup grafiky a procesoru nemusí vést ke zpomalení. Užitečné je to také v případě osazení více procesorů. Já mám bohužel vložený jen jeden a druhý slot je prázdný. SGI dokonce dělalo i verzi 540, která měla čtyři sloty na procesory nad sebou (zbytek počítače byl stejný). Kvůli architektuře a pár dalším věcem nejde o PC kompatibilní počítač. OS se instaluje přes ARC loader a nemá to BIOS. Z toho důvodu na tom funguje jen NT 4.0 (speciální CD), anebo Windows 2000 (včetně obyčejného CD).

Sun Ultra 5 je jen pro zajímavost... má v sobě sice Rage Pro, ale je tam jen z důvodu, že byla levnější než jejich vlastní 2D čipy. Sun nevyužil ani 3D, ani video akceleraci na čipu, takže jsem sledoval pouze jak rychle zvládá OpenGL softwarově ten jejich procesor UltraSPARC II (něco ke grafikám pod Solarisem: https://everything2.com/title/Sun+graphics+cards ...situace byla bídná celkově). Notebooky dole mají ATI Mobility M3 a M4, což by mělo být tuším Rage 128, nebo Rage 128 Pro (spíš to druhé). Rozdíl mezi M3 a M4 je v rychlosti paměťové sběrnice - M4 má 128bit, zatímco M3 jen 64bit. Zajímavý je v profi 3D taky výsledek Voodoo3, která je v něm horší než ATI M3, přitom ve Quake3 má více než dvojnásobné fps (což jsem tam zatím nedoplnil).
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od swarm »

Ještě k té SGI 320.... musel jsem si jednu opravit, abych si ji mohl vyzkoušet. Motivovalo mě k tomu, že to byl počítač, co si koupil Carmack v roce 1999, když vyvíjel Quake3.

https://swarmik.tumblr.com/post/1712310 ... on-sgi-320 - tady stojí za povšimnutí ty jejich šílený RAM moduly
https://swarmik.tumblr.com/post/1716583 ... ors-on-the - něco málo z oprav

Carmackovy postřehy:
https://tweakers.net/nieuws/1631/john-c ... i-320.html
http://fabiensanglard.net/fd_proxy/doom ... n_1999.pdf (strana 15)
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
T613
Senior member
Příspěvky: 961
Registrován: čtv kvě 20, 2004 12:02 am

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od T613 »

Vizualize doma mam 2x P3 vcetne FX10 s G200 svabem. Intergraphy taky. Kayak jsem doma mel 2x P2, to je sileny stroj nez se to vubec rozjede, pritom je to obycejny smejd po HW strance. Slo to pryc velice rychle.
Jo pekne se to cte co jsi tady popsal nebo ukazal :-) Ja na tohle cas nemam a hlavne naladu, nic na tom nerozjedes kloudneho. Mam tu tunu jinych veci ve kterych se chci hrabat nez tohle.

Od SGI nic nemam. To uz je docela drahe cokoliv od nich, nemel jsem stesti na nic levneho.
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od swarm »

Drtivá většina SGI věcí má problém, že jakmile si s tím chceš nějak hrát, chce to umět pracovat s UNIXovýma operačníma systémama... jinak se s tím moc dělat nedá.

Jasně chápu, máš jiný priority. Jestli se nepletu, tak bydlíš někde v Praze nebo poblíž... možná, že bych si jednou, až budu mít víc volnýho času, něco půjčil a vyzkoušel u sebe (pokud jsi s tím ok).
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
T613
Senior member
Příspěvky: 961
Registrován: čtv kvě 20, 2004 12:02 am

Re: Workstation 3D akcelerátory 90. let

Příspěvek od T613 »

Unix je mimo me ale neco malo umim nebo spis musel jsem se naucit abych vubec mohl nejak rozjet Alphu a jine kramy co mam na sklade.

Jo kousek od Prahy asi tak 300km :lol:

Treba se k tomuto nekdy dostanu, je to o nalade. Do mesice udelam video tak se muzes mrknout co mam doma, ale necekej ze to budu nekde rozjizdet. Neco bych teoreticky mohl nahodit pro srandu. Treba IBM GXT grafiky, na to tady ma strojovnu a tam by mely jit snad vsechny verze. Ale ten stroj je tak zahazeny az to neni pekne :-)
Odpovědět